Bra marknadsföringskanaler

marketing

Då du har klart för dig vilken målgrupp ditt företag riktar sig emot så är det dags att börja fundera på hur du ska nå ut till den målgruppen. Det finns mängder av olika metoder man kan använda sig av, här följer några stycken:

Skaffa en hemsida där du marknadsför och beskriver företaget. Tänk på att en bra design är viktig för att kunderna ska stanna kvar på sidan och titta vad företaget har att erbjuda.

Inled samarbete med företag som delar kundgrupp med ditt företag. Företagen ska komplettera varandra utan att konkurrera. Man kan då hjälpas åt och sprida ordet om det andra företaget för sina respektive kunder.

Anordna en tävling som engagerar kunderna, och locka med relevanta priser. En sådan tävling kan du också använda för att samla in dina kunders synpunkter eller förslag till förbättringar som företaget kan dra nytta av.

Visitkort är ett traditionellt verktyg för marknadsföring, men fortfarande väldigt användbart. Se till så att alla relevanta kontaktuppgifter och adress till företagets hemsida finns med, och dela ut till potentiella kunder och andra företagare.

Skicka ut nyhetsbrev till de kunder registrerat sin e-postadress. Här kan du göra ett utskick om aktuella erbjudanden eller nyheter om företaget.

Gerillamarknadsföring är en modern form av marknadsföring som använder sig av minimala medel för att nå ut till en stor publik. Reklamen bör vara genomtänkt och oväntad eller överraskande för att den ska uppskattas. I samband med en gerillakampanj kan man dessutom skicka ut pressmeddelande och kanske få uppmärksamhet i media.

Sociala medier som Facebook, Twitter och LinkedIn är samtliga bra kanaler för att synas på nätet. Här kan man räkna med att kunder skriver, och man måste vara beredd på att bemöta feedback, men sköter man det snyggt så är sociala medier en ovärderlig tillgång.