Så fungerar segmentering av marknaden

marknadssegment_318071402

Har du någonsin funderat på vad marknadssegmentering innebär? Då är du inte ensam. Det är ett begrepp som många människor slänger sig med – särskilt inom marknadsföringsbranschen – men det är inte alla som är på det klara med vad det egentligen betyder.

Det är dock ett relativt intuitivt begrepp som har haft stor betydelse för företag och organisationer som vill kunna hitta nya målgrupper. Syftet med marknadssegmentering är nämligen just att kunna dela upp marknaden i nya delar för att på så sätt hitta fler potentiella kunder. Du kan hitta mer information om hur det går till i praktiken här.

I vårt moderna samhälle består marknaden av en rad olika produkter som alla har sin egen nisch. Medan det tidigare räckte att få sin mjölk levererad i en glasflaska med samma variant för alla hushåll finns det nu ett tiotal olika mjölkförpackningar – standardmjölk, lättmjölk, mellanmjölk, havremjölk, mjölk med lång hållbarhetstid och många andra – där var och en har sin egen särskilda prägel. När en produkt delas upp i flera produkter kallas det för segmentering eftersom var och en av produkterna har sitt eget specifika segment. Det är en trend som genomsyrar hela vår ekonomi med en segmentering som har gått framåt i snabb takt under de senaste åren.

Det har positiva konsekvenser för marknadsföringen eftersom den tillåter företag att vara mer specifika i sin reklam. Medan produkter som skulle säljas till alla målgrupper behövde en bred reklam kan dagens marknadsförare vara tydligare och lättare rikta in sig på en särskild målgrupp. Det finns gott om olika variabler som alla bestämmer vilken målgrupp som produkter ska rikta sig till. En segmentering av marknaden underlättar också för kunder som är specifika i sin smak och vill kunna ha en speciell typ av produkt istället för att köpa något som är tillverkat utan en särskild typ av konsument i åtanke.

Det finns olika typer av segmenteringsvariabler och de riktar in sig på olika områden för att nå rätt kundgrupp. Ett exempel är tillfälles-segmentering, där speciella erbjudanden för tillfället ges. Exempelvis kan det vara chokladasken som köps till jul eller födelsedagen, som tillverkaren vill att konsumenten ska äta oftare. Företagen kan ta tillfällen som mors dag och fars dag i akt för att framhäva sin produkt som karaktäristisk för högtiden.

Genom geografisk-segmentering delas marknaden upp i länder, regioner och städer. Som exempel de stora klädkedjorna som finns i flera olika länder, de kan inte marknadsföra samma typ av kläder i alla länder. I de länder där klimatet är något kyligare, lyfts varma och tåliga plagg fram, medans i de varma Medelhavsländerna, marknadsförs tunna och luftiga plagg. Det handlar alltså om att marknadsföra rätt produkt till rätt målgrupp.